Scooter Hand-out

Goed voorbereid,

 

De voorafgaande lessen zijn zeer intensief, je moet namelijk in een korte tijd veel leren dus zorg ervoor dat je goed uitgerust bent.

 

Meenemen naar het examen:

–          Geldig niet verlopen identiteitsbewijs (id. of paspoort)

–          Oproep voor het examen (heeft je instructeur bij zich)

–          Eigen Helm en handschoenen. (heb je deze niet dan hebben wij deze voor je)

 

Verder meenemen of aandoen/aantrekken 

 

–          Handschoenen (dunne) en hoge schoenen die de enkels bedekken en/of geen lage sokken

Kleding (warme) die het lichaam bedekt, en of regenkleding (buienradar)

–          Drinken/eten (er kan ter plaatse ook iets gekocht worden)

 

Wij zorgen voor

De scooter, communicatieapparatuur, (helm, handschoenen), en hesjes.

 

Scooter praktijkcursus 

Beste cursist,

Lees deze hand out voor de scooter praktijkcursus. De onderwerpen die je hier in terug vind, worden aangeleerd tijdens de lessen en getoetst met je praktijkexamen. Leer daarom deze stof alvast zodat je weet wat je moet doen en waar je goed op moet letten.

Examen 

Het examen duurt 45 minuten. Je meldt je bij de examinator en laat je geldig legitimatiebewijs, en oproepkaart zien. De examinator geeft je een portofoon en gaat op zijn scooter achter je aan rijden. Voordat je gaat rijden krijg je eerst een paar technische vragen over het voertuig. (zie techniek). Jij rijdt voorop en hij/zij er achter. Als je niets hoort gewoon rechtdoor blijven rijden, rotondes en verkeerslichten rechtdoor gaan, de doorgaande rijbaan volgen of de meest logische rij richting.

Hij stuurt je nooit straten in waar je niet in mag, wat wel kan is dat je zelf op de borden moet letten die van toepassing zijn op het bromfiets rijden, zoals bromfietspaden op en af, snelheid, snelweg borden e.d.

De bedoeling van het ritje is dat je veilig en zelfstandig door het verkeer heen rijdt. En dat je door hebt wat je doet en er om je heen gebeurd. Als je grove fouten maakt of steeds herhalende fouten zak je voor het examen.

Tijdens het rijden let je niet op je examinator, maar rijd jij je eigen rit. Als opdrachten niet goed door komen door portofoon dan even tegen je helm aan tikken, dan wordt het herhaald.

Na de rit wordt de uitslag boven aan tafel verteld. Als je geslaagd bent, kun je volgende dag naar het gemeentehuis bellen voor een afspraak om het rijbewijs aan te vragen. Het duurt dan nog 5 werkdagen voordat je in het bezit bent van het rijbewijs. Mocht je het met spoed aan willen vragen dan is je rijbewijs misschien al de volgende werkdag klaar.

De kosten van het rijbewijs verschilt per gemeente maar is ongeveer €50,00

Mocht je het rijbewijs met spoed aanvragen dan komt er ongeveer €30,00 bij.

Ook moet je een recente pasfoto meenemen.. Je lest en rijdt af op een scooter en als je geslaagd bent, mag je zowel op een scooter als schakelbromfiets gaan rijden.

Techniek 

Voordat je gaat rijden controleren we de volgende dingen:

  1. Verlichting ( stads,dim,groot,rem en knipperlicht)
  2. Claxon
  3. Banden ( spanning 2 bar, niet glad/versleten, voldoende profiel, geen beschadigingen of scherpe voorwerpen, ventieldopje erop)
  4. Olie niveau ( dop er uit draaien, peilstok schoon maken, er in doen, er uit halen, kijken of tussen minimum en maximum streepje staat, als motor koud is en recht op staat)
  5. Accu
  6. Spiegelafstelling
  7. Voldoende brandstof/benzine in de tank

 

Plaats op de weg 

Je rijdt als bromfietser op de volgende plaatsen:

  1. Binnen bebouwde kom:

– Op de rijbaan waar ook de auto’s rijden, iets rechts van het midden (40%) niet te strak langs stoepranden/bermen en niet te ver naar links naar tegenliggers

  1. Buiten bebouwde kom:

– Op het bromfietspad, bij 1 richting op het midden bij 2 richtingen op midden van de beschikbare strook

– Als er geen bromfietspad is, op de rijbaan rechts (25%) of op suggestiestrook.

 

Binnen de bebouwde kom is snelheidsverschil met auto’s minimaal en daarom rijd je meer op het midden en buiten bebouwde kom wordt er harder gereden. En is het snelheidsverschil groter en daarom rijd je meer rechts op de rijbaan.

Let op de volgende zaken en rijdt daar niet overheen:

– Witte markeringen van zebrapaden, haaietanden e.d

– Putdeksel

– Zand,grind, modder, takken e.d.

 

Als je over deze dingen rijdt en je gaat remmen en/of sturen ga je onderuit omdat je op 2 wielen rijdt. Dit zoveel mogelijk vermijden. Als je het te laat ziet dan recht uit er overheen, voorkom dat je onnodig op het laatste moment gaat uitwijken en slingeren en scherp sturen als je het te laat gezien hebt. Rijdt altijd in een zo’vloeiend mogelijke rijlijn.

Snelheid 

De volgende snelheden houden we aan:

– Binnen bebouwde kom op de rijbaan 45 km/u 

– Buiten bebouwde kom op bromfietspad 40 km/u 

– In 30 zone 30 km/u 

 

We rijden met lessen en examen veel en wisselend in deze gebieden. Rijdt hard/vlot genoeg naar deze snelheden en pas je tijdig aan. Ga niet overal te hard of te zacht. Een paar kilometer per uur snelheidsverschil is geen probleem, maar laat zien dat je weet hoe hard je ergens mag. En dat je gecontroleerd die snelheid vast kan houden.

Bochten 

Zorg dat je altijd en tijdig klaar bent met remmen voor de bocht. Remmen ( met de voorrem) in de bocht zorgt ervoor dat je onderuit gaat!!! We remmen altijd met beide remmen tegelijk en tijdens het sturen remmen we niet! Dus als je op fietspaden/rotondes rijdt met scherpe bochten dan altijd snelheid er vroeg genoeg uit.

Als je tijdens het sturen er achter kom dat je te hard gaat heb je een probleem…

 

Kruispunten 

We rijden op en over verschillende kruispunten. Let goed op de borden of je wel of geen voorrang hebt.

In 30 zones is het bijna altijd gelijkwaardig en heeft rechts voorrang!! Rijdt daarom ook niet harder en verleen voorrang aan de bestuurder van rechts.

Kijk altijd eerst naar links om te kijken of ze wel voorrang aan jou geven. Als je zelf op een voorrangsweg rijdt of bij een verkeerslicht met groen licht, kijken we als nog de kruising over om te kijken of je wel door kan rijden.

Let bij zebrapaden op overstekende voetgangers!

Afslaan 

Voordat jij je richtingaanwijzer aangeeft, kijk je eerst of het kan en of je niet ingehaald wordt. Als dat het geval is mag je geen richting aangeven en niet omsturen.

Kijkvolgorde bij :

– Links afslaan : linkerspiegel, linkerschouder

– Rechts afslaan: rechterspiegel, rechterschouder

 

Naast je spiegels heb je dode hoeken en daarom kijk je over je schouder. Niet te lang en te ver om slingeren te voorkomen en anders zie je niet wat er voor je gebeurd.

Je knipperlicht gaat niet vanzelf uit! Laat het niet onnodig lang aan staan en voorkom dat je veel zijstraten voorbij rijdt met je knipperlicht die nog aan staat….

Voordat je echt af wilt slaan kijk je altijd nog een keer over je schouder in de dode hoek om te kijken of je niet ingehaald wordt. Vooral binnen bebouwde kom rijdt je op de rijbaan en heb je als je afslaat te maken met fietser/voetgangers op het fietspad die rechtdoor gaan op dezelfde weg. Net zoals bij het verlaten van een rotonde.

In je examen komt dit veelvuldig voor en hier wordt goed opgelet.

Als je afslaat bij rijstroken dan rijdt je bij de pijlen van links en rechtsaf door het dwars stukje van de pijl. Dan sta je precies in het midden van je rijstrook en kunnen er geen auto’s naast je komen staan in je vak, Ook heb je dan voldoende tussen ruimte als er met hogere snelheid langs je heen gereden wordt, als je stil staat voor het rode licht.

Bij geel licht niet bot en hard op het laatste moment afremmen. Als je normaal kan remmen/stoppen doe je dat en anders gewoon doorgaan. Beter op het randje door geel/rood rijden dan een vrachtauto achter op die niet verwacht dat je zo hard remt en stopt….

Inhalen/voorbijgaan/zijdelingse verplaatsingen

Als je fietsers,voetgangers, geparkeerde auto’s en andere stilstaande voertuigen of objecten voorbij wilt gaan, eerst kijken in linkerspiegel en over linkerschouder of je zelf niet wordt ingehaald.! Omdat je als bromfiets rijder redelijk rechts rijd en langzamer is de kans dat je wordt ingehaald groot. Als het grote verplaatsingen zijn er ook nog een richtingaanwijzer bij aan geven.

Verkeersinzicht, informatieverwerking,borden

De eerste en belangrijkste borden zijn diegene die aangeven waar je de rijbaan/bromfietspad op/af moet. Daarnaast ook die van snelheid en voorrang.

Zorg dat je ze tijdig gezien hebt en handel dan ook rustig en tijdig.

Je bent in het bezit van je theorie certificaat en je past toe wat je daarvan geleerd hebt. Alle geleerde dingen blijven van kracht en daarom is er bij deze hand out alleen de basis en meest noodzakelijke informatie toegevoegd. Er van uit gaande dat je de rest weet en toe gaat passen.

Je hoeft niet foutloos te rijden zowel met lessen als examen. Zorg er voor dat je door hebt wat je aan het doen bent. En als je merkt dat je het anders had moeten doen, dan dat zelf veilig oplossen. Maak geen paniekremmingen en rijdt niet door gras/bermen om het als nog goed te doen.

De bedoeling is dat je veilig en zelfstandig je door het verkeer kan bewegen als beginnende bromfiets rijder. Als je dit doet zoals omschreven slaag je voor je praktijkexamen en kun je lang genieten van je bromfietscarriere!

 

Veel succes!

 

Geslaagd: dan ga je de volgende werkdag naar je eigen gemeentehuis samen met een goede pasfoto en ongeveer

€ 50,- zodat je het rijbewijs ongeveer 5 werkdagen later mag ophalen.